Gmina Miejska Głogów otworzyła przetarg na dostawę 6 autobusów elektrycznych w ramach projektu „Zielony Transport Publiczny w Gminie Miejskiej Głogów – II etap”. Oferty można składać do 25 marca.
Gmina Miejska Głogów swoją
pierwszą umowę na autobusy elektryczne podpisała z firmą Solaris Bus & Coach jeszcze w 2023 roku. Chodziło o dostawę pięciu autobusów Urbino 12 electric, które wraz z infrastrukturą ładowania zostały dostarczone do miasta latem 2024 roku. To pierwsze bezemisyjne pojazdy, w które zainwestowało to dolnośląskie miasto. Był to również I etap projektu „Zielony Transport Publiczny w Gminie Miejskiej Głogów”. Kosztowało to prawie 16,7 mln złotych, z czego wkład budżetu wynosił jedynie 3,9 mln. Reszta pochodziła z dotacji.
Głogów ma zatem zamiar, kontynuując realizację projektu, kupić kolejne elektryki. Tym razem chodzi o 6 pojazdów fabrycznie nowych, niskopodłogowych i zeroemisyjnych o napędzie elektrycznym zasilanych z własnych magazynów energii (akumulatorów) przeznaczonych do eksploatacji w regularnej komunikacji miejskiej wraz z niezbędnym i dodatkowym wyposażeniem, oprogramowaniem i dokumentacją. W sumie drugi etap projektu „Zielony Transport Publiczny w Gminie Miejskiej Głogów” ma kosztować 22,5 mln złotych. W jego ramach Komunikacja Miejska w Głogowie zakupi nie tylko autobusy, ale i wybuduje trzy kolejne stacje wolnego ładowania oraz stację szybkiego ładowania przy ul. Królowej Jadwigi. Dodatkowo przy zajezdni KM stanie instalacja fotowoltaiczna o mocy 50 kW.
Tylko 7,1 mln z tej kwoty pochodzić będzie z budżetu miasta. Pozostałe pieniądze – w kwocie 15 mln 390 tys. zł – pochodzić będą ze środków Krajowego Programu Odbudowy.
Zamawiający poinformował, że średnia prędkość dzienna autobusów wynosi 20 km/ godz., planowany przebieg roczny 60 000 km, planowane ładowania nocne za pomocą łącza plug-in, a dzienne w trakcie kursów za pomocą pantografu. Wykonawca musi również dostosować parametry techniczne autobusów do posiadanych już przez Zamawiającego infrastruktur ładowania.
Autobusy mają być napędzane elektrycznie przy maksymalnej mocy silników na poziomie minimum 200 kW. Dopuszcza się rozwiązanie napędu poprzez zastosowanie jednego lub wielu silników elektrycznych. Silnik centralny ma być zamontowany za lub przed osią napędową. Zamawiający dopuszcza silniki w osi napędowej pod warunkiem udzielenia minimum 10-letniej gwarancji na ich bezawaryjną pracę. Zaleca się również wyposażenie układu sterującego pracą silnika elektrycznego w funkcję ograniczenia prędkości maksymalnej autobusu do 65 km/godz.
Zamawiający wymaga magazynu energii elektrycznej zabudowanego w oparciu o baterie lub tzw. superkondensatory, zdolnego do magazynowania energii i współpracy z systemem zarządzania energią napędu. Podczas hamowania autobusu ma być generowana energia elektryczna do magazynu energii na zasadzie rekuperacji (przetwarzania energii hamowania na energię elektryczną), a magazyny energii elektrycznej mają posiadać pojemność nominalną minimum 280 kWh, jednakże wymagana energia dostępna dla Zamawiającego, nie może być w całym okresie gwarancji na magazyn energii wynoszącym minimum 72 miesiące, (a jeżeli Wykonawca zaoferuję w tym zakresie okres gwarancji dłuższy, to w tym okresie), mniejsza niż 220 kWh. Energia akumulatorów powinna pozwalać na wykonanie trasy o długości minimum 150 km zarówno latem, jak i zimą - bez konieczności doładowania, a magazyn energii musi być wyposażony w automatycznie sterowany układ podgrzewający i chłodzący, gwarantujący bezawaryjną eksploatację autobusu w zakresie temperatur od - 30°C do +40°C.
Autobus musi mieć możliwość ładowania magazynu energii w systemie plug-in i złącza pantografowego (tzw. pantograf odwrócony 250 kW). Ładowanie magazynu energii w systemie PLUG-IN musi być realizowane przewodowo, systemem Plug-in, zewnętrzną ładowarką stacjonarną o mocy minimum 40 kW do 80 kW, dlatego też autobus musi być wyposażony w gniazdo Plug-in służące do podłączenia ładowarki, umieszczone z przodu lub z boku autobusu. Naładowanie magazynu energii do 200 kWh powinno nastąpić w czasie nieprzekraczanym 6 godzin przy minimalnej mocy ładowarki 40 kW.
Pojazdy powinny być długości od 11,5 do 12,5 metra, maksymalnie 3,4 metra wysokości oraz 2,5 metra szerokości. Głogów oczekuje, że autobusy pomieszczą minimum 70 osób, w tym 26 na miejscach siedzących. Wymagane są pojazdy z trojgiem drzwi otwieranych do wewnątrz w układzie 2-2-2. Pojazdy mają być oczywiście wyposażone w ogrzewanie i klimatyzację oraz w system informacji pasażerskiej, zliczania pasażerów i monitoring.
Oferty będą oceniane dosyć standardowo: według ceny wykonania zamówienia (60%), właściwości techniczno-eksploatacyjnych (20%) oraz warunków gwarancji (20%).
O udzielenie zamówienia mogą ubiegać się Wykonawcy, którzy w okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, wykonali należycie co najmniej 2 dostawy, z ilością minimalną 3 autobusów miejskich niskopodłogowych z napędem elektrycznym, zasilanych z baterii pojazdu, o długości autobusu min. 11,5 m każda.
Wykonawca jest zobowiązany dostarczyć autobusy najpóźniej 13 miesięcy od dnia zawarcia umowy i nie później niż do 28.05.2026 roku. Możemy zatem spodziewać się również sprawnego rozstrzygnięcia przetargu, jeśli nie nastąpią żadne zmiany w ustalonych terminach.